تشریح:
(1) ان احادیث سے معلوم ہوا کہ میدان عرفات میں مزدلفہ آتے وقت اگر راستے میں کوئی ضرورت پیش آ جائے تو اتر کر اسے پورا کیا جا سکتا ہے، لیکن یہ اترنا مناسک حج سے نہیں ہے کیونکہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم تو ایک گھاٹی میں اپنی بشری ضرورت پوری کرنے کے لیے اترے تھے۔ ایسا کرنا ارکان حج سے نہیں تھا مگر حضرت عبداللہ بن عمر رضی اللہ عنہ افعال رسول صلی اللہ علیہ وسلم کی پیروی کا شدید جذبہ رکھنے کی وجہ سے وہاں ٹھہرتے، قضائے حاجت کرتے، پھر وضو کر لیتے کیونکہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے وہاں یہ تمام امور سرانجام دیے تھے۔ خلفائے بنو امیہ وہاں مغرب کی نماز پڑھتے تھے، حالانکہ ایسا کرنا خلاف سنت ہے۔ (2) مسنون یہ ہے کہ مزدلفہ میں مغرب اور عشاء کو جمع کر کے پڑھا جائے۔ خلفائے بنو امیہ نے اس سنت کو ترک کر دیا تھا۔ بہرحال امام بخاری رحمہ اللہ کا مقصد صرف یہ ہے کہ عرفات سے واپسی کے وقت اگر راستے میں کوئی ضرورت درپیش ہو تو اسے اتر کر پورا کیا جا سکتا ہے، اس میں کوئی حرج نہیں۔ (فتح الباري:656/3)