تشریح:
1۔ بعض شارحین نے لکھا ہے کہ حدیث میمونہ ؓ کو عنوان سے کوئی مناسبت نہیں، کیونکہ اس حدیث میں برتن کی مقدار نہیں بتائی گئی جبکہ عنوان میں اس کی مقدار ذکر ہے۔ حافظ ابن حجر ؒ نے اس کا جواب دیا ہے کہ مناسبت کا لحاظ ایک اور مقدمہ ملانے سے ہو گا، وہ یہ کہ ان لوگوں کے برتن چھوٹے تھے۔ جیسا کہ امام شافعی ؒ نے کئی ایک مقام پر اس کی وضاحت کی ہے۔ لہٰذا یہ حدیث نحوہ کے تحت آجاتی ہے۔ دوسرا جواب یہ دیا ہے کہ حدیث میمونہ ؓ میں بیان شدہ مطلق لفظ (اِناَء) (برتن) کو حدیث عائشہ ؓ کے مقید لفظ (فَرَق) پر محمول کریں گے، کیونکہ دونوں رسول اللہ ﷺ کی زوجات ہیں اور ہر ایک نے آپ کے ساتھ غسل کیا ہے، لہٰذا ہر ایک کے حصے میں ایک صاع سے زیادہ پانی آیا ہو گا، اس لیے وہ برتن جس کا حدیث میمونہ میں ذکر ہے، تقریبی طور پر تحت الترجمہ ہو جائے گا۔ (فتح الباري:476/1)
2۔ امام بخاری ؒ نے حدیث ابن عباس ؓ بروایت ابی نعیم کو دوسروں کی روایت پر ترجیح دی ہے، یعنی اپنی روایت کو مسانید ابن عباس ؓ سے قراردیا ہے اور دوسرے حضرات اسے مسانید میمونہ کہتے ہیں۔ اس کی وجہ یہ بیان کی ہے کہ مسانید میمونہ قرار دینا حضرت ابن عیینہ ؒ کی آخری عمر سے تعلق رکھتا ہے، جبکہ مسند ابن عباس کا معاملہ ان کی پہلی عمر سے تعلق رکھتا ہے، اس عمر میں حافظہ قوی ہوتا ہے، لیکن دوسرے لوگوں کی روایت کو بھی حافظ ابن حجر نے قابل ترجیح کہا ہے۔ اس کی وجوہات درج ذیل ہیں۔ * آخری عمر میں ان سے روایت کرنے والے تعداد میں زیادہ ہیں اور انھیں اپنے شیخ کے ساتھ زیادہ مدت تک رہنے کا موقع ملا ہے۔ * حضرت ابن عباس رضی اللہ تعالیٰ عنہما خود تو رسول اللہ ﷺ کے حضرت میمونہ ؓ کے ساتھ غسل کرنے کی کیفیت پر مطلع نہیں ہو سکتے تھے لہٰذا انھوں نے اس کا علم حضرت میمونہ رضی اللہ تعالیٰ عنہا کے بتانے سے ہی حاصل کیا ہو گا۔ (فتح الباري:476/1) ایک تیسری وجہ علامہ عینی نے بیان کی ہے کہ مسلم نسائی، ترمذی اور ابن ماجہ چاروں نے اس حدیث کو عن ابن عباس رضی اللہ تعالیٰ عنہما میمونہ ہی بیان کیا ہے یعنی ان محدثین کے نزدیک یہ روایت مسانید میمونہ سے ہے۔ (عمدة القاري:17/3) مسند حمیدی میں بھی اس روایت کو حضرت میمونہ ؓ سے بیان کیا گیا ہے۔ (مسندالحمیدي، رقم :309)