تشریح:
وضاحت:
۱؎: یعنی صحابہ کرام رضوان اللہ علیہم کا زمانہ جو نبیﷺکے زمانہ میں تھے، ان کا عہد ایک قرن ہے ،جو ایک ہجری کے ذرا سا بعد تک ممتد ہے، آخری صحابی (واثلہ بن اسقع ) کا اور انس رضی اللہ عنہ کا انتقال۱۱۰ھ میں ہوا تھا۔
۲؎: یعنی تابعین رحمہم اللہ۔
۳؎: یعنی: اتباع تابعین رحمہم اللہ ان کا زمانہ سسنہ ۲۲۰ھ تک ممتد ہے (بعض علماء نے ان تین قرون سے:عہد صدیقی، عہد فاروقی اورعہد عثمانی مراد لیا ہے، کہ عہدعثمانی کے بعد فتنہ وفساد کا دور دورہ ہو گیا تھا، واللہ اعلم)۔
۴؎: یعنی گواہی دینے اور قسم کھانے کے بڑے حریص ہوں گے، ہر وقت اس کے لیے تیار رہیں گے ذرا بھی احتیاط سے کام نہیں لیں گے، یہ باتیں اتباع تابعین کے بعد عام طورسے مسلمانوں میں پیدا ہو گئی تھیں۔
الحکم التفصیلی:
قال الألباني في "السلسلة الصحيحة" 2 / 320 :
أخرجه البخاري ( 5 / 199 ، 7 / 6 ، 11 / 460 ) و مسلم ( 7 / 184 - 185 ) و ابن
ماجه ( 2 / 63 - 64 ) و الطيالسي ( ص 39 رقم 299 ) و أحمد ( 1 / 378 ، 417 ،
434 ، 438 ، 442 ) و الخطيب في تاريخه ( 12 / 53 ) من طريق إبراهيم عن عبيدة
السلماني عن عبد الله بن مسعود مرفوعا .
و زاد الشيخان و غيرهما : " قال إبراهيم : و كان أصحابنا ينهوننا و نحن غلمان
أن نحلف بالشهادة و العهد " .
و له شاهد من حديث النعمان بن بشير بهذا اللفظ إلا أنه قال ثلاث مرات " ثم
الذين يلونهم " فأثبت القرن الرابع .
أخرجه أحمد ( 4 / 267 ، 276 ، 277 ) من طريق عاصم عن خيثمة بن عبد الرحمن عنه .
و هذا سند حسن ، و قال في " المجمع " ( 10 / 19 ) : " رواه أحمد و البزار
و الطبراني في الكبير و الأوسط و في طرقهم عاصم ابن بهدلة و هو حسن الحديث
و بقية رجال أحمد رجال الصحيح " .
و ثبت ذلك في الحديث الآتي . و في ثبوت هذه الزيادة عندي نظر لأنها لم تأت من
طريق صحيحة و عاصم بن بهدلة في حفظه شيء فلا يحتج بما تفرد به دون الثقات .