تشریح:
فوائد و مسائل:
(1) مذکورہ روایت کو ہمارے فاضل محقق نے سندا ضعیف قرار دیا ہے۔ جبکہ دیگر محققین نے اسے صحیح قرار دیا ہے۔ محققین نے اس حدیث پر طویل بحث کی ہے۔ جس سے معلوم ہوتا ہے۔ کہ تصیح والی رائے ہی اقرب الی الصواب ہے۔ علاوہ ازیں ہمارے فاضل محقق نے سنن ابن ماجہ کی ایک روایت جو کہ اس مفہوم کی ہے۔ اس کی تحقیق میں لکھا ہے کہ آئندہ آنے والی روایت (4271) اس سے کفایت کرتی ہے جبکہ مذکورہ روایت کو وہ خود ضعیف قراردے چکے ہیں۔ جس سے معلوم ہوتا ہے کہ یہاں شیخ سے تسامح ہوا ہے۔ بنابریں مذکورہ روایت سنداً ضعیف ہونے کے باوجود دیگر شواہد اور متابعات کی بنا پر قابل حجت ہے۔ واللہ اعلم۔ مزید تفصیل کے لئے دیکھئے۔ (الموسوعة الحدیثیة مسند الإمام أحمد:25/ 55، 59 والصحیحة للألبانی رقم: 995 وسنن ابن ماجة بتحقیق الدکتور بشار عواد رقم: 4271)
(2) پچھلی حدیث میں مذکور تھا کہ میت کوقبر ہی میں جنت کی یا جہنم کی ہوا پہنچتی ہے۔ جبکہ اس حدیث میں ہے کہ وہ پرندے کی صورت میں جنت کے پھل کھاتا ہے۔ ممکن ہے کہ یہ انسان کے درجات کے لحاظ سے ہو کہ بعض مومنوں کو قبر میں جنت کی نعمتیں ملتی ہوں اور بعض کو جنت میں پہنچا دیا جاتا ہو جیسے شہداء کے بارے میں یہی الفاظ وارد ہیں۔ واللہ اعلم۔
الحکم التفصیلی:
قال الألباني في "السلسلة الصحيحة" 2 / 730 :
رواه ابن ماجه ( 1449 ) و الحربي في " غريب الحديث " ( 5 / 210 / 1 ) و ابن
منده في " المعرفة " ( 2 / 363 / 1 ) عن محمد بن إسحاق عن الحارث بن فضيل عن
الزهري عن عبد الرحمن بن كعب بن مالك عن أبيه قال : " لما حضر كعبا الوفاة دخلت
عليه أم مبشر بنت البراء بن معرور فقالت : يا أبا عبد الرحمن إن لقيت ابني
فأقرأه مني السلام ، فقال : يغفر الله لك يا أم مبشر نحن أشغل من ذلك فقالت :
يا أبا عبد الرحمن أما سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ( فذكره ) قال :
بلى ، قالت : فهو ذلك " .
قلت : و هذا سند ضعيف ، رجاله ثقات و إنما علته ابن إسحاق فقد كان يدلس
و الظاهر أنه تلقاه عن بعض الضعفاء ثم أسقطه ، فقد رواه معمر الزهري عن عبد
الرحمن بن كعب بن مالك قال : " قالت أم مبشر لكعب بن مالك و هو شاك : اقرأ على
ابني السلام - تعني مبشرا - فقال : يغفر الله لك يا أم مبشر أو لم تسمعي ما قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم : إنما نسمة المسلم طير تعلق في شجر الجنة حتى
يرجعها الله عز وجل إلى جسده يوم القيامة ! قالت : صدقت ، فأستغفر الله " .
أخرجه أحمد ( 3 / 455 ) .
قلت : و هذا إسناد صحيح على شرط الشيخين . و فيه مخالفة لما روى ابن إسحاق ،
فإن قولها " صدقت ، فأستغفر الله " صريح في أن كعبا أقام الحجة عليها بخلاف
رواية ابن إسحاق فإنها على العكس من ذلك ، كما هو ظاهر . و متن الحديث دون
القصة أخرجه مالك في " الموطأ " ( 1 / 240 / 49 ) و عنه النسائي ( 1 / 292 )
و ابن ماجه ( 4271 ) و أحمد ( 3 / 455 ) و أبو نعيم في " الحلية " ( 9 / 156 )
كلهم عن مالك عن الزهري به نحوه . و تابعه صالح و يونس عن ابن شهاب . رواه أحمد
( 3 / 455 ) . و تابعه أيضا سفيان بن عينية . رواه أحمد ( 6 / 386 ) و الترمذي
( 1 / 309 ) و قال : " حديث حسن صحيح " . و تابعه الليث بن سعد . عند ابن حبان
في " صحيحه " ( 734 ) ، و كلهم قالوا : " المسلم " أو " المؤمن " إلا سفيان ،
فإنه قال : " الشهداء " ، فروايته شاذة و الله أعلم .