تشریح:
(1) یہ حدیث بظاہر گزشتہ حدیث سے متعارض ہے جس میں ہے کہ رمضان شروع ہونے سے پہلے ایک دو دن کے روزے مت رکھو۔ مگر ان میں جمع کی صورت یہ ہے کہ یہ رخصت اور تاکید اس شخص کے لیے ہے جس نے کسی روزے کی نذر مانی ہو یا وہ پہلے سے خاص دن کے روزے رکھنے کا عادی ہو تو اسے چاہیے کہ حسب معمول اپنے روزے رکھے۔ مگر کوئی سابقہ عادت یا نذر کے بغیر بطور نفل کے استقبالی روزہ رکھنا چاہیے تو اجازت نہیں ہے۔
(2) نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے جس شخص کو رمضان کے بعد ایک یا دو روزے رکھنے کی تاکید فرمائی، وہ شخص مہینے کے آخر میں روزے رکھا کرتا تھا، لیکن اس نے شعبان کے آخر میں اس لیے روزے چھوڑ دیے تھے کہ کہیں استقبالِ رمضان کے ذیل میں نہ آ جائیں جو ممنوع ہیں۔
(3) لفظ (سَرَر) کے مختلف معانی مندرجہ ذیل روایت کے بعد مذکور ہیں۔
الحکم التفصیلی:
(قلت: إسناده صحيح على شرط الشيخين. وقد أخرجاه بالرواية الأخرى، ولمسلم الرواية الأولى، والأصح عندي الرواية الأخرى) . إسناده: حدثنا موسى بن إسماعيل: ثنا حماد عن ثابت عن مُطَرف عن عمران بن حصين. وسَعِيد الجُرَيْري عن أبي العلاء عن مُطَرف عن عمران بن حصين. قلت: وهذا إسناد صحيح، وهو- من الوجه الأول عن مطرف- على شرط مسلم، ومن الوجه الآخر عنه على شرط الشيخين؛ وقد أخرجاه كما يأتي. والحديث أخرجه أحمد (4/443- 444) : ثنا عفان: ثنا حماد... بإسناديه؛ أعني: عن ثابت وسعيد الجريري... به؛ إلا أنه قال: يومين . قال الجريري: صم يوماً . فميز ببن الروايتين، فجعل الأولى للجريري، والأخرى لحماد. ثم أخرجه أحمد (4/443) ، ومسلم (3/168) من طريقين آخرين عن حماد ابن سلمة عن ثابت وحده... بالرواية الأخرى. وأخرجه مسلم وأحمد أيضاً (4/442) ، والدارمي (2/18) من طريق يزيد بن هارون: أنا الجريري... به إلا أنه قال: فصم يومين مكانه . فخالف حماداً في قوله عن الجريري: صم يوماً ! وتابعه غيلان بن جرير- عند البخاري (4/186- 187) ، والبيهقي (4/210) ، وأحمد (4/439) -، وسليمان التيمي- عنده (4/442) - كلاهما عن مطرف... بالرواية الأخرى. فهي أصح عندي؛ اتفاق غيلان وسليمان عليها، وموافقتها لرواية حماد، وإحدى الروايتين عن الجريري. والله أعلم.