تشریح:
1۔ مریض، نابینا، اپاہج، یا دیگر شرعی عذر کی بنا ء پر اگر کوئی جہاد سے پیچھے رہ جائے۔ تو مباح ہے، لیکن جب نفیر عام کا حکم ہو تو بلا عذر پیچھے رہنا کسی طرح روا نہیں۔
2۔ نزول وحی کے وقت رسول اللہ ﷺ پر انتہائی بوجھ پڑتا تھا۔ حتیٰ کے سخت سردی میں بھی آپﷺ کو پسینہ آجاتا تھا۔ اور اگر آپ اونٹنی پر ہوتے تو وہ بھی ٹک کرکھڑی ہوجاتی تھی۔ اور چل نہ سکتی تھی۔
3۔ قرآن مجید جس قدر اترتا تھا نبی کریم ﷺ اس کی کتابت کروا دیا کرتے تھے۔ البتہ ابتداء میں احادیث کے لکھنے کی عام اجازت نہ تھی۔ سوائے چند ایک صحابہ کرامرضوان اللہ عنہم اجمعین کے زیادہ وثائق جو آپ نے بالخصوص لکھوائے۔
الحکم التفصیلی:
(قلت: إسناده حسن صحيح، وكذلك قال الترمذي. وأخرجه البخاري وابن الجارود في المنتقى ، ورواه الشيخان عن البراء مختصراً. وصححه الترمذي أيضاً) . إسناده: حدثنا سعيد بن منصور: ثنا عبد الرحمن بن أبي الزناد عن أبيه عن خارجة بن زيد عن زيد بن ثابت.
قلت: وهذا إسناد حسن، رجاله ثقات رجال الشيخين؛ غير عبد الرحمن بن أبي الزناد، فهو من رجال مسلم وحده، وفي حفظه ضعف؛ لكنه قد توبع، فحديثه صحيح. والحديث أخرجه أحمد (5/190- 191 و 191) ، والبيهقي من طرق أخرى عن ابن أبي الزناد... به. وللحديث طرق أخرى، وشاهد: الأولى: عن سهل بن سعد الساعدي عن مروان بن الحكم أن زيد بن ثابت أخبره به... نحوه: أخرجه البخاري في (الجهاد- 31) ، وفي التفسير ، والترمذي (3036) ، والنسائي (2/54) ، وابن الجارود (1034) ، والبيهقي وأحمد (5/184) . وقال الترمذي: حديث حسن صحيح . الثانية: عن الزهري عن قَبِيصَةَ بن ذُؤَيْبٍ عن زيد بن ثابت... به نحوه: أخرجه أحمد (5/184) ، وعلقه الترمذي. الثالثة: علَقه مسلم (6/43) عن سعد بن إبراهيم عن أبيه عن رجل عن زيد ابن ثابت. وأما الشاهد؛ فأخرجه الشيخان والنسائي وأبو عوانة (5/73- 74) ، والبيهقي وأحمد (4/282 و 284) ، وصححه الترمذي (3034) .