تشریح:
فوائد و مسائل: نماز باجماعت کے بعد اپنی جگہ سے اٹھ سکتے ہیں۔ اگرچہ مسجد میں دوسری جگہ بیٹھنے کا ارادہ ہو تاہم نماز کی جگہ بیٹھ رہنا ثواب کا باعث ہے۔ ایسے شخص کے لئے فرشتے دعایئں کرتے ہیں۔ دیکھئے: (سنن ابن ماجة، حدیث:799)
(2) کسی کی بات کی تحقیق کرلینا اس پر عدم اعتماد کا اظہار نہیں ہوتا۔ بلکہ یقین میں اضافے کے لئے ہوتا ہے۔
(3) اگر کوئی شخص اپنی کسی خاص جسمانی ساخت (مثلا چھوٹا قد یادبلاجسم وغیرہ) کی وجہ سے کسی خاص نام سے مشہور ہوجائے تو اسے اس نام سے ذکر کرنا جائزہے۔ جیسے رسول اللہ ﷺنے اس صحابی رضی اللہ تعالیٰ عنہ کو ذوالیدین (ہاتھوں والا) كہہ کر یاد فرمایا کیونکہ اس کے ہاتھ لمبے تھے لیکن اس نام سے پکارنے سے تحقیر ظاہر ہو تو یہ نام نہ لیں بلکہ بہتر نام یے ذکر کریں)
(4) سلا م کے بعد سجدہ سہو کیا جائے تو اس کے بعد دوبارہ سلام پھیرنا چاہیے۔
الحکم التفصیلی:
(قلت: إسناده صحيح على شرط مسلم. وقد أخرجه هو والبخاري وأبو عوانة في صحاحهم بنحوه) .
إسناده: حدثنا محمد بن عُبَيْد: ثنا حماد بن زيد عن أيوب عن محمد عن أبي هريرة.
قلت: وهذا إسناد صحيح على شرط الشيخين؛ غير محمد بن عبيد- وهو ابن حِسَاب الغُبَرِيَ البصري-، فهو من رجال مسلم وحده؛ وقد أخرجاه كما يأتي.
والحديث أخرجه أبو عوانة (2/196) ، والبيهقي (2/357) من طريق
المصنف، وقال:
(4/164)
ولم يبلغنا إلا من جهة أبي داود عن محمد بن عبيد عن حماد بن زيد، وهم ثقات أئمة .
قلت: وقد تابعه أسد- وهو ابن موسى-؛ العروف بـ (أسد السنة) وهو صدوق، فقال الطحاوي في شرح الأثار (1/257) : حدثنا ربيع المؤذن قال: ثنا
أسد... به؛ وزاد:
وأكثر (وفي نسخة: أكبر) ظني أنه ذكر الظهر.
وقال مسلم (2/86- 87) : حدثنا أبو الربيع الزهراني: حدثنا حماد... به؛ ولم يسق لفظه.
وأخرجه البخاري (1/120 و 2/61 و 9/71) ، ومسلم (2/86) ، وأبو عوانة
أيضا (2/195) ، والنسائي (1/182) ، والترمذي (247/2/399) ، والطحاوي
أيضا، وابن الجارود (243) ، والبيهقي (2/354 و 356) من طرق أخرى عن أيوب... به.
وتابعه يزيد بن إبراهيم عن محمد... به؛ وفيه الزيادة بلفط: قال محمد: وأكثر ظني العصر.
أخرجه البخاري (2/61 و 8/14) ، وأبو عوانة (2/195- 196) ، والبيهقي
(2/346) ، إلا أنه قال: أكبر ظني أنه قال: الظهر.
وتابعه اين عون عن محمد (وهو ابن سيرين) عن أبي هريرة... به؛ وزاد: قال ابن سيرين:
(4/165)
سماها أبو هريرة، ولكن نسيت أنا!
أخرجه البخاري (1/86) ، والنسائي (1/181) ، والدارمي (1/351) ، وابن
ماجه (1/366- 367) ، والطحاوي، وأحمد (2/234) . وقال الترمذي: حديث حسن صحيح .
الإرواء (2 / 130) ، الروض النضير (1097)